Coaching op de gitaar

"Om het huis op te frissen hoef je niet de deur eruit te slopen: een raam openzetten is al voldoende". 

Coaching voor gitaristen kan inhouden:

  • uitgaan van het repertoire van de cursist
  • evalueren van de status van het niveau van de speler
  • algemene speeltips en adviezen geven op het gebied van linkerhand- en rechterhandtechniek
  • concrete ideeën bij het bewerken van bestaand materiaal: akkoordenschema' s, uitleg over hoe je kunt leren arrangeren
  • leren zingen en spelen tegelijk. Hoe doe je dat? Wat kun je allemaal?
  • in vijf tot zes sessies kun je resultaat verwachten. Zo niet, dan is de eerste sessie gratis geweest.
  • Let op: dit is géén gitaarcursus vanaf het prille beginnersniveau.
  • Sessies via Zoom 1 x per 2 weken
  • vraag hier om meer informatie en kostenopgave

Coaching op de diatonische accordeon

"Om het huis op te frissen hoef je niet de deur eruit te slopen: een raam openzetten is al voldoende". 

Coaching voor trekharmonicaspelers kan inhouden:

  • uitgaan van het repertoire van de cursist
  • evalueren van de status van het niveau van de speler
  • algemene speeltips en adviezen geven (dynamiek, rust, balgtechniek, verkenning klavierbord)
  • concrete ideeën bij het bewerken van bestaand materiaal: akkoordenschema' s, uitleg over hoe je kunt leren arrangeren
  • diverse stijlen om melodieën te versieren (akkoorden klavierkant, picotage, octaaftonen, trillers enz.)
  • leren zingen en spelen tegelijk. Hoe doe je dat? Wat kun je allemaal?
  • algemene presentatie van het stuk
  • in vijf tot zes sessies kun je resultaat verwachten. Zo niet, dan is de eerste sessie gratis geweest.
  • Let op: dit betreft géén cursus spelen-op-de-trekzak vanaf het prille beginnersniveau.
  • Sessies via Zoom 1 x per 2 weken
  • vraag hier om meer informatie en kostenopgave

Wim Dictus en de gitaar

Over mijn achtergrond als gitarist
Als Wim acht jaar oud is, speelt hij mondharmonica - iets duurders was in die tijd natuurlijk ondenkbaar -en mag dan al snel van de meester op vrijdagmiddagen een paar deuntjes voor de klas spelen. ("toen d'n Hertog Jan...:)
Op 11-jarige leeftijd krijgt hij in de brugklas van het gymnasium blokfluitles en leert op een papier de witte en zwarte toetsen van een piano natekenen. Het sinterklaaslijstje in december vraagt dan ook om een orgel. Wat wordt het? Op de bewuste avond haalt zijn moeder een blauwgeruite foedraal uit de hoek van de kamer met, wat is dat nu?, een mandoline. Zo projecteerde de ouder een gemiste kans op haar zoon. Goed gedaan, ma.
Wat volgde was een lang verhaal van posters van gitaristen uit de Popfoto boven Wims bed (John Fogerty, uiteraard) en een eerste, tweedehandse, oude akoestische jazzgitaar. Geen les, geen boeken, alleen maar de zotheid van een jonge puber maakte dat de eerste liedjes werden geschreven, de eerste bandjes werden opgericht. 
Ik speel een jaar of vijftig op snaren. Talloze invloeden hebben mijn huidige stijl gevormd: folk, country (fingerpicking), flamenco, Zuidamerikaans en de laatste jaren voornamelijk Cubaanse en Westafrikaanse muziek.

Wim Dictus en de trekhamonica

Over mijn achtergrond als trekzakspeler
Tijdens mijn dansverleden volgde ik ooit een workshop Terschellings met Frans Tromp op trekzak. In de pauze wou ik dat leuke accordeonneke wel eens van dichtbij bekijken. Het was liefde op het eerste gezicht. De rest was zelfstudie aan de hand van (nog moeilijk te verkrijgen) platen van onder meer Jean Blanchard, Tony Hall, en vele, vele anderen.
Ruim dertig jaar lang was ik de vaste dansbegeleider bij cursussen Franse dans bij Aly Staats-Bols, mijn oude docente volksdans aan de Tilburgse dansacademie. Zij was het die me meenam naar Blankenheim, Duitsland, waar ik dertig jaar lang de vaste dansmuzikant zou zijn tijdens de jaarlijkse Osterkurs.
Ik was daarmee jarenlang dé specialist in dansbegeleiding op het gebied van bal folk. Ik weet zelfs nog goed hoe er voor het eerst "een prijs op mijn hoofd stond", zoals ik dat zei, omdat het ministerie van CRM (jaren tachtig, negentig, hé) subsidie gaf voor dansleiders die een live muzikant meenamen.
Mijn dansachtergrond en mijn contact met de Zuidamerikaanse muziekcultuur kun je terughoren in mijn muziek op de diatonische accordeon. Gedurende enkele jaren heb ik lesgegeven aan groepen bij De Glind, TEEU en werd ik regelmatig gevraagd om gastworkshops te geven. Hiervoor heb ik speciaal enkele thema"s gecomponeerd waar de ritmiek van Spaanse en Cubaanse muziek bewust in is verwerkt.
Omdat ik met mijn band(s) veel Spaanstalige en Engelstalige popmuziek speel , vind ik zingen met begeleiding op de trekzak ook heerlijk. 

Een interview met het Eindhovens Dagblad uit 2009. (Zomaar.)

Sinds kort begeleid ik af en toe spelers met specifieke vragen. Tijdens het coronaceen ben ik me gaan verdiepen in het interpreteren van klassieke muziek.
Ik heb géén eigen methode of boeken met repertoire uitgegeven. Wat ik bied of wat ik graag deel, is mijn ruime muziekervaring. Als je verschillende muziekinstrumenten bespeelt, zingt en danst, ga je anders kijken naar één specifiek instrument, zoals onze trekharmonica. 

Bezoek zeker mijn persoonlijke muziekarchief op deze pagina.

Vondelparkwals (W. Dictus)


CD "Op de grens" (W. Dictus)

Son pa'acordeón (W. Dictus)