Coaching op de trekharmonica (diatonische accordeon)

"Zet één raam open en in het hele huis komt frisse lucht."

Coaching voor trekharmonicaspelers kan inhouden:

  • uitgaan van het repertoire van de cursist
  • evalueren van de status van het niveau van de speler
  • algemene speeltips en adviezen geven (dynamiek, rust, balgtechniek, verkenning klavierbord)
  • concrete ideeën bij het bewerken van bestaand materiaal: akkoordenschema' s, uitleg over hoe je kunt leren arrangeren
  • diverse stijlen om melodieën te versieren (akkoorden klavierkant, picotage, octaaftonen, trillers enz.)
  • leren zingen en spelen tegelijk. Hoe doe je dat? Wat kun je allemaal?
  • algemene presentatie van het stuk
  • in drie tot vier sessies gegarandeerd resultaat. Zo niet, dan is de eerste sessie gratis geweest.
  • vraag hier om meer informatie en kostenopgave

Wie is Wim Dictus?

Een lang verhaal in het kort
Tijdens mijn dansverleden volgde ik ooit een workshop Terschellings met Frans Tromp op trekzak. In de pauze wou ik dat leuke accordeonneke wel eens van dichtbij bekijken. Het was liefde op het eerste gezicht. De rest was zelfstudie aan de hand van (nog moeilijk te verkrijgen) platen van onder meer Jean Blanchard, Tony Hall, en vele, vele anderen.
Ruim dertig jaar lang was ik de vaste dansbegeleider bij cursussen Franse dans bij Aly Staats-Bols, mijn oude docente volksdans aan de Tilburgse dansacademie. Zij was het die me meenam naar Blankenheim, Duitsland, waar ik dertig jaar lang de vaste dansmuzikant zou zijn tijdens de jaarlijkse Osterkurs.
Ik was daarmee jarenlang dé specialist in dansbegeleiding op het gebied van bal folk. Ik weet zelfs nog goed hoe er voor het eerst "een prijs op mijn hoofd stond", zoals ik dat zei, omdat het ministerie van CRM (jaren tachtig, negentig, hé) subsidie gaf voor dansleiders die een live muzikant meenamen.
Mijn dansachtergrond en mijn contact met de Zuidamerikaanse muziekcultuur kun je terughoren in mijn muziek op de diatonische accordeon. Gedurende enkele jaren heb ik lesgegeven aan groepen bij De Glind, TEEU en werd ik regelmatig gevraagd om gastworkshops te geven. Hiervoor heb ik speciaal enkele thema"s gecomponeerd waar de ritmiek van Spaanse en Cubaanse muziek bewust in is verwerkt.
Omdat ik met mijn band(s) veel Spaanstalige en Engelstalige popmuziek speel , vind ik zingen met begeleiding op de trekzak ook heerlijk. 

Een interview met het Eindhovens Dagblad uit 2009. (Zomaar.)

Sinds kort begeleid ik af en toe spelers met specifieke vragen. Tijdens het coronaceen ben ik me gaan verdiepen in het interpreteren van klassieke muziek.
Ik heb géén eigen methode of boeken met repertoire uitgegeven. Wat ik bied of wat ik graag deel, is mijn ruime muziekervaring. Als je verschillende muziekinstrumenten bespeelt, zingt en danst, ga je anders kijken naar één specifiek instrument, zoals onze trekharmonica. 

Mijn ervaringsfilosofie:: "Als er één raampje opengaat, kan het hele huis al frisser ruiken."




Vondelparkwals (W. Dictus)


CD "Op de grens" (W. Dictus)

Son pa'acordeón (W. Dictus)